Navigatie

Lesbisch koppel (Engeland) gaat proberen te trouwen

Geluidje
    Geluidje
    30/11/2010 13:24

Colette French en Katie Green (allebei 21) uit Hampshire wil vandaag proberen om een huwelijk te laten registeren. Ze zeggen dat het geregistreerd partnerschap is gecreëerd om homoseksuelen hun gelijke rechten te ontnemen en willen vandaag naar het gemeentehuis in Hampshire gaan, maar verwachten dat ze weggestuurd zullen worden. Ze zijn namelijk het vijfde koppel uit een reeks van acht zowel homo- als heteroseksuele koppels die proberen een ceremonie te laten registreren die ze niet mogen uitvoeren.

De acties zijn een onderdeel van de Equal Love campaign. Dit is bedoeld om te proberen de ban op homohuwelijken en het geregistreerd partnerschap voor hetero's weg te krijgen. De campagne wordt gecoördineerd door homorechtenactivist Peter Tatchell.

French zegt: "Liefde is liefde en zo zou het ook herkend moeten worden. De fout om het huwelijk niet voor alle mensen open te stellen geeft het idee dat lesbische en homoseksuele koppels niet gelijkwaardig zijn aan heteroseksuele koppels. Ik heb een blijvende verbintenis met Katie en ik wil deze graag registreren door een huwelijk met haar aan te gaan. Ik heb het gevoel dat het geregistreerd partnerschap gemaakt is om een soort van tweede klas versie te maken van het huwelijk, waardoor wij niet dezelfde rechten hebben als heteroseksuele koppels."

Green vertelt dat zij en French "van elkaar houden en we willen onze relatie ook formeel vast laten leggen. Het huwelijk is de universeel erkende manier om liefde en toewijding vast te laten leggen. Wij willen daar een deel van zijn, om zeker te zijn van de herkenning van onze relatie. In een democratie zouden zaken als het huwelijk de maatschappij moeten weerspiegelen en open moeten zijn voor iedereen. Het geregistreerd partnerschap en het burgerlijk huwelijk geven je bijna dezelfde rechten en plichten. Dat geeft mij het idee dat de enige reden dat het burgerlijk huwelijk niet opengesteld is voor homoseksuele en lesbische koppels is om aan te geven dat ze niet gelijkwaardig zijn aan heteroseksuele koppels."

(bron: pinknews)