|
Geluidje 09/06/2010 00:18 |
Tweede Kamerlid Ineke van Gent betreurt de houding van Antilliaanse en Arubaanse parlementariërs ten opzichte van haar motie over homo-emancipatie op de Antillen en Aruba die vorige maand met een ruime is aangenomen door de Tweede Kamer. Het parlement wil een onderzoek naar het homo-emancipatiebeleid op de Nederlandse Antillen en Aruba. Maar de parlementen van de twee landen gaan hun regering adviseren de motie te negeren. "Ik ben toch wel een beetje teleurgesteld", reageert Van Gent. "De heer Atacho zegt dat het op zich niks met de homo-emancipatie ging, maar dat hij het betutteling vond vanuit Nederland. Dat is niet mijn bedoeling, maar ik wil dat homo-emancipatie gewoon bespreekbaar is op de eilanden." Het amendement om het homohuwelijk in te voeren heeft nogal wat losgemaakt op de BES-eilanden. "Ik vind het van groot belang dat binnen het Koninkrijk homo's vrij kunnen zijn, dus ook op de Antillen. Maar ik krijg alleen maar afwijzende reacties als ik dat probeer bespreekbaar te maken. Dat vind ik heel erg jammer." Op korte termijn wil Van Gent in contact treden met parlementariërs en eilandbewoners om te kijken hoe de homo-emancipatiebeweging op de Antillen toch ondersteund kan worden. "Ik ben een vasthoudend type en zal me hier niet zomaar bij neerleggen." |